Orientering i Sør-Rogaland

Bedriftsidretten arrangerer o-løp hver onsdag i sesongen, som strekker seg fra slutten av mars til slutten av september. De fleste løpene inngår i en ranking som er grunnlag for sesongpremier. Vi bruker varierte terreng fra Egersund i sør til Stavanger i nord. Det er fleksistart, stort sett mellom klokken 17.30 og 19.00.


Alle våre o-løp i Rogaland

Når Navn
01 mai
Orientering - test
Rogaland bedriftsidrettskrets
  Les mer  

For deltagere

All informasjon fra o-styret til løpere og oppmenn presenteres her.


26. november 2018
Referat fra årsmøte og årsrapport fra o-styret.

25. november 2018
Opp- og nedrykkslistene etter årets sesong finner du her

19. november 2018
Uavhentede rankingpremier for 2018 kan hentes hos Rogaland Bedrifsidrettskrets, Moseidsletta 41, 4052 Røyneberg.

Åpningstider: mandag-fredag kl. 08.00-15.00.
OBS! Premiene må hentes innen fredag 14. desember.

9. november 2018
Stavanger Orientering arrangerer høstkarusell også i 2018. Du finner mer informasjon på SOs hjemmeside og på Eventor:

http://www.o-klubb.no/?p=3651106 og http://eventor.orientering.no/Events/Show/10638

6. november 2018
Onsdag 7. november arrangeres sesongens første nattløp på Resafjell, invitasjon og påmelding finner du på Eventor, se link: http://eventor.orientering.no/Events/Show/10633

24. oktober 2018
PM til Sandnes Idrettslags Hardhausen 27. oktober, annen info kan finnes på http://eventor.orientering.no/Events/Show/10471.

19. oktober 2018
Styret i bedriftsorienteringsgruppa holder årsmøte torsdag 15. november kl. 18 i bedriftsidrettens nye storstue, Forus Sportssenter på Forus (Moseidsletta 41, 4052 Røyneberg). Saker som ønskes satt opp på årsmøtet sendes styret på leder@bisori.org innen 1. november. Saksliste publiseres senere.

26. september 2018
Resultater fra Time kommune og Skogsopplevelsers rankingløp på Sandtangen 26. september.

23. august 2018
Vil bare minne om at bedriftsløpene er løp for bedriftsløpere. Det vil si at det ikke er lov for løpere over 30 år å løpe for et idrettslag, det medfører disk. Du må løpe for et bedriftsidrettslag eller for et samlelag som f. eks. Sandnes småfirma eller Dalane kommunenes BIL. Det har vært en del tilfeller i år der voksne løpere (over 30 år) har meldt seg på for et idrettslag og dermed blitt disket. Løpere under 30 år som løper for idrettslag løper utenfor konkurranse.

Rankinglisten er grunnlag for sesongpremiering. Tellende løp viser en detaljert oversikt over poengene i hvert løp og gir et greit bilde av hvilke løp som (forhåpentligvis) kan avskrives. RouteGadget gir deg mulighet til å sammenligne ditt løp med andre sitt. Oversiktskartet viser hvor alle løpene arrangeres.


DatoSted og arrangørInnbydelsePMResultatStrekktider

4. apr

Njåskogen – R1
Klepp kommune

Vis
Vis

Vis

Vis

11. apr

Vannbassengene – R2
Dalanekommunene, EOK

Vis
Vis

Vis

Vis

18. apr

Sørmarka – R3
Lærerne

Vis
Vis

Vis

Vis

25. apr

Melshei – R4
Sandnes kommune

Vis
Vis

Vis

Vis

2. apr

Brekko - R5 Postplukk
Steinskvetten

Vis
Vis

Vis


9. mai

Gramstad – R6
Active Spirit

Vis
Vis

Vis

Vis

16. mai

Krossberg – R7
Statens Vegvesen

Vis
Vis

Vis

Vis

23. mai

Bogafjell/Lyngholen – R8 Kortløp
Ganddal IL

Vis
Vis

Vis

Vis

30. mai

Skjæveland – BM individuelt
Gjesdal kommune, Ålgård Orientering

Vis
Vis

Vis

Vis
           

6. jun

Øksnevad – R9
Ganddal IL

Vis
Vis

Vis

Vis

13. jun

Vagleskogen - Stafett
Ganddal IL

Vis
Vis

Vis


20. jun

Sola Idrettsanlegg – R10
ConocoPhillips

Vis
Vis

Vis

Vis

15. aug

Hålandsmarka – R11
Sandnes IL

Vis
Vis

Vis

Vis

22. aug

Stokkavatnet – R12
Stavanger kommune

Vis
Vis

Vis

Vis

29. aug

Tananger – R13
Smedvig Eiendom

Vis
Vis

Vis

Vis

5. sep

Hellvik – R14
Dalanekommunene, EOK

Vis
Vis

Vis

Vis

12. sep

Storhaug – R15
Stavanger OK

Vis
Vis

Vis

Vis

19. sep

Voren – R16
Statoil

Vis
Vis

Vis

Vis

26. sep

Sandtangen – R17 Kortløp
Time kommune, Skogsopplevelser

Vis
Vis

Vis

Vis

27. okt

Melshei - Hardhausen
Sandnes Idrettslag

Vis
Vis


I arkivet finner du terminlister, resultater, årsrapporter, referater og statistikker. Det finnes mer materiale som legges til etter hvert.

For alle løpere

Startavgiften i 2018 er kr 90,- og ved etteranmelding kr 140,-. For deltakelse utenfor konkurranse er startavgiften kr 40,-.

Klassene H50 og H55 er slått sammen. DA benytter løype C, H16løype D, D16 løype F og D50 løype G.

Du deltar på eget ansvar og er selv ansvarlig for eventuell forsikring. Vi anbefaler vi at du tar med en sekk/bag med navn til samlingsplass. Det kan også være fornuftig å ha avtale om å vente på hverandre.

Effektiv resultatservice er avhengig av at du sørger for at våre opplysningene om deg er korrekt. Sjekk startlisten på hvert løp. Om du er oppført med korrekt brikkenummer og klasse, kan du gå direkte til start. Ved feil må du få korrigert dette i sekretariatet. Det er svært viktig at du sjekker dette på hvert løp. Feil brikkenummer vil medføre at du blir stående som "Ukjent løper" - eller at resultatet ditt havner på en annen person.

Endring av navn og klubbtilhørighet meldes direkte til rankingfører.

Ta vare på lappen du får i mål til resultatene etter løpet foreligger og sjekk at resultatet ditt samsvarer med lappen. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

En brikke kan bare brukes én gang pr. løp. Det er den siste løperens tid som blir registrert.

Bedriftsløpere deltar alltid i konkurranse og skal betale ordinær startavgift. Alle løpere som er 30 år eller eldre skal delta i konkurranse. Deltakelse utenfor konkurranse er et ekstra treningstilbud til unge løpere og løpere i idrettslag. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For løpere under 16 år

Løpere i denne aldersgruppen deltar alltid utenfor konkurranse. De kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb. De kan også melde seg på for klubben "Barn under 16 år" til og med det året de fyller 15 år. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For aktive løpere

Aktive løpere som er mellom 16 og 29 år kan delta på lik linje med bedriftsløpere, dvs. å komme med i resultatlistene og rankingen og å få sesongpremie. Løperne skal i så fall løpe for et bedriftsidrettslag. Det er bare aktive løpere under 30 år som kan løpe for idrettslag. Løpere fra idrettslag deltar alltid utenfor konkurranse. Bedriftsløpere kan ikke delta utenfor konkurranse.

For aktive løpere som benytter seg av denne muligheten gjelder samme krav til startavgift og klassetilhørighet som for bedriftsløpere. Dvs. kr 90,- ved forhåndspåmelding og kr 140,- ved etteranmelding. Løpere utenfor konkurranse betaler kr 40,-. 

Om sprintkart

Det er to kartnormer som brukes ved tegning av de kartene vi bruker. Det er normen for vanlige kart (ISOM 2000, International Specification for Orienteering Maps) og normen for sprintkart (ISSOM 2007, International Specification for Sprint Orienteering Maps). Sprintkartene er vanligvis i målestokk 1:4000 eller 1:5000. En kartdetalj kan se forskjellig ut i de to normene, f.eks. en bygning.

Det finnes norske oversettelser av normene for vanlige kart og sprintkart.

Det som er spesielt viktig for oss, er at det er nokså store forskjeller på hva som regnes som forbudte områder i de to normene. Sprintkartene brukes ofte i urbane områder, med parker og mange private eiendommer. Detaljgraden i kartene har også gjort det mulig å introdusere nye kartdetaljer, som kan være ulovlige å passere, f.eks. murer og hekker.

Det er viktig for oss å ha et godt omdømme blant vanlige folk, og spesielt grunneiere der vi har løp, så det plikter hver enkelt o-løper å i alle fall sette seg inn i reglene som gjelder forbudte områder. Som en hjelp til dette har vi laget et dokument som beskriver det viktigste.

I innbydelsene er det angitt hvilken norm kartet er tegnet i og dermed hvilke regler som gjelder, selv om det f.eks. er et løp med ordinære løypelengder på et sprintkart.

Her finner du vanlige spørsmål og svar på disse. Send en e-post til o-styret dersom du ikke finner svar på ditt spørsmål.


Når arrangeres det løp i bedriftsorientering?

Det arrangeres løp stort sett hver onsdag om våren og høsten. Velg fanen "resultater" for se liste som viser alle løp i Sør-Rogaland.

Hvilke klasser finnes og hva er forskjellene?

Klassene kan deles i 5 nivåer:

Ny 

Korte og lette løyper.

Trim 

Noe lenger og mer o-teknisk krevende enn Ny.

Aldersbestemt 

Løyper tilpasset løpernes alder. Som regel mer krevende enn Trim.

Elite (A- og B-kl.) 

De lengste og mest krevende løypene.

C-klassene 

Litt lengre løyper for de over 50 år.

Må jeg være medlem av et bedriftsidrettslag?

De fleste er medlem av et bedriftsidrettslag (BIL) tilknyttet Rogaland Bedriftsidrettskrets, og vi foretrekker det. Det er imidlertid ikke noen betingelse, og du kan delta uten å være BIL-medlem. Du kan ikke få premie i BM dersom du ikke er medlem.

Hva er en aktiv løper?

I vår sammenheng er en "aktiv løper" en som har medlemskap i et idrettslag og som deltar i o-løp gjennom dette idrettslaget. Å "løpe aktivt" vil for oss si å delta i o-løp som arrangeres av vanlige idrettslag og o-klubber. 

Kan jeg være med når jeg også løper aktivt?

Som medlem av bedriftsidrettslag kan du delta i konkurranse, også om du har "løpt aktivt". Aktive løpere som ikke er BIL-medlem kan delta, men utenfor konkurranse. Hvis du er 30 år eller eldre må du løpe for en bedrift.

Jeg er under 16 år. Kan jeg delta?

Utøvere under 16 år kan delta utenfor konkurranse. Du kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb, eller du kan melde deg på for klubben "Barn under 16 år". Da betaler du en redusert startavgift.

Kan jeg løpe sammen med noen?

Orientering er i utgangspunktet en individuell øvelse, men i Ny- og Trimklassene er det helt greit at to eller flere tar følge gjennom løypa. 

Hva er etteranmelding?

Du henvender deg i etteranmeldingen dersom du ikke er påmeldt til løpet eller ved feil i startlistene.

Hva om det er registrert feil informasjon på meg i startlistene?

Hvis du er oppført med korrekt brikkenummer, klubb og klasse på startlistene, kan du gå direkte til start. Dersom feil må du gjennom etteranmeldingen. Det gjøres i den ene åpningen i målteltet. Der legger du brikken din på en leser og opplyser om ditt navn, klubb og klasse. Arrangøren sjekker at han har riktig informasjon og korrigerer evt. det som måtte være feil. Deretter kan du gå til start og gjennomføre løpet.

Hvordan kan jeg melde meg på?

Påmelding skjer til den enkelte arrangør. I innbydelsene som ligger på hjemmesiden er det oppført hvor påmeldingen skal sendes. Oppmannen for klubben sender et regneark med samlet påmelding for klubben. Regnearket ligger på hjemmesiden (under Oppmenn). Ordinær startkontingent er kr 85,-.

Påmeldingsfristene kan variere noe, men er som oftest en uke før løpsdagen. Det er også anledning til å etteranmelde seg på selve løpsdagen. Etteranmelding koster noe mer enn ordinær påmelding.

Trenger jeg mye utstyr for å løpe bedriftsorientering?

Alle må ha brikke og kompass. Brikken koster omkring kr 500,-. Vi har noen få brikker for utlån om du vil prøve før du bestemmer deg. Be i påmeldingen om å få disponere en av disse brikkene på løpet.

Kompass må du ha og det koster fra ca kr 200,-. Det gå greit å delta med vanlig treningstøy og joggesko, men noen regler gjelder (se under). Ellers finnes det orienteringsdrakter og sko som brukes av de fleste ivrige o-løpere. 

Hva er en brikke?

En brikke er en liten elektronisk enhet som du bærer med deg på løpet. Den aktiviseres ved start og skal legges i stemplingsbukker på hver post og ved målgang. Brikken vil vise eksakt løpstid, samtidig som den ved avlesing i mål bekrefter eller avkrefter om du har vært på de postene du skal, og da i riktig rekkefølge.

Brikker kan bestilles hos www.idrettsbutikken.no

Hvor og når får jeg kartet?

Nybegynnere får utlevert kartet der etteranmeldingen foregår, uansett om det er kortløp, normalløp eller langløp. Alle andre løpere får kartet ved startstedet. Det er et minutt mellom hver startende og startbåser hvor du venter på din start. Du kan plukke opp ditt kart når løperen foran deg starter. Da har du et minutt til å se på kartet før du legger brikken i startpostbukken og starter.

Starten er litt annerledes i kortløp. Da venter du med å ta opp kartet til etter at du har lagt brikken i startbukken. Tiden går mens du leser kartet, så det lønner seg å være rask med å finne ut hvor du er og hvor du skal. Dette gjelder ikke løpere i Ny-klassene.

Hva er lappen jeg får etter løpet?

Lappen er din endelige bekreftelse på gjennomført løp. Den viser navn, klubb, klasse, brikkenummer og sluttid. For hver post du har stemplet på vises tiden du brukte fra forrige post (strekktiden), tid fra start og postens postkode. Det er viktig at du sjekker at opplysningene på lappen er riktige. Henvend deg i etteranmeldingen hvis du oppdager at navn, klubb, klasse eller fødselsår er feil.

Ta vare på lappen til resultatene etter løpet foreligger og at du sjekk gjerne at resultatet ditt samsvarer. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

Hva er lovlig løpsantrekk?

Bekledningen i o-løp skal være heldekkende med unntak av hode, hals og armer. I sprintløp gjelder andre regler, men vi har ikke sprintløp i bedriftsorienteringen. Det er altså forbudt med korte bukser, selv i varmt vær.

Hva er løper-ID, og hvordan får jeg det?

Løper-ID er et nummer som tildeles hver løper. Du, eller klubbens kontaktperson, kan kontakte rankingføreren for å få tildelt en og den brukes ved påmelding til løp. Hvis du som ny løper ikke har en løper-ID når du starter i et løp, får du tildelt en før resultatene fra løpet blir publisert. 

Hva er et rankingløp?

Nesten alle bedriftsløpene er rankingløp. Det arrangeres minst 15 rankingløp hvert år. Det beregnes rankingpoeng på disse løpene.
Rankingpoengene dine summeres opp. Ved sesongslutt lages det resultatlister for hver klasse basert på hver løpers resultat i de 10 beste løpene sine. De som starter i 10 eller færre løp får godskrevet alle sine poeng, men har ikke mulighet for å stryke noen løp.

Informasjon om poengberegning finner du under fane "premiering". 

Hva er BM?

Vi har årlig Bedriftsmesterskap (BM). Her er det ikke A-, B- og C-klasser, så alle deltar i sin aldersklasse. På disse løpene er det Ny- og Trimklasser for de som ikke ønsker å delta i mesterskapet. Det er bare løpere som er medlemmer i bedriftsidrettslag som kan bli premiert i BM.

Er det premiering på løpene?

Det er ikke premiering på det enkelte rankingløp. Derimot har vi sesongpremiering. Se fane for "premiering".

Finnes det noen regler i orientering?

Vi følger konkurransereglementet til Norges Orienteringsforbund så langt det er praktisk mulig. Idrettens dopingregler gjelder alle arrangement i norsk idrett.

Hvordan håndteres klager og protester?

Klager skal leveres skriftlig til arrangøren ved løpsleder innen 12 timer etter at resultatet fra løpet foreligger. Arrangøren kan velge å avvise klagen eller å ta den til følge og skal meddele dette skriftlig til klageren og o-styrets leder. Klageren skal samtidig informeres om protestmulighet til o-styret. O-styret kan på eget initiativ og uavhengig av protest omgjøre arrangørens avgjørelse.

Rankingpoeng
Poengberegningen for rankinglistene baserer seg på at vinneren får 1000 poeng og at de øvrige får poeng ut fra følgende formel (hvor tidene regnes om til sekunder):

Poengsum1 = (vinnertid2 x 1000) / anvendt tid

1 desimaler strykes
2 vinnertid i klassen

Sesongpremiering
Det deles ut sesongpremier i de aldersbestemte klassene og HA, HB, HC, DA og DB unntatt D70-D80 og H70-H80. Ordningen skal stimulere så vel deltakelse som prestasjon. Rankinglistene for H16-H65, D16-D65, HA, HB, HC, DA og DB vil danne grunnlaget for sesongpremieringen. Alle individuelle ordinære løp (unntatt BM, klubbmesterskap osv.) vil telle med. Løperens sammenlagte poengsum av sine 10 beste rankingløp danner grunnlaget for premieringen. Ved sesongslutt vil den beste 1/2 delen (rundet oppover) av alle løpere som har løpt 5 løp eller mer bli premiert.

Løpere i Ny- og Trimklassene, D70-D80 og H70-H80 får sesongpremie dersom de har deltatt i minst 12 av rankingløpene.

Sesongpremieringen  administreres av premiekomiteen.

Løpspremiering
Det er ikke løpspremiering på det enkelte rankingløp.

BM individuelt premieres med medaljer i valørene gull, sølv og bronse. Ved tre deltakere i en klasse deles det ut gull og sølv. Ved kun to deltakere i en klasse deles det ut gull. Når en klasse har kun en deltaker, premieres denne ikke. Eventuelle sponsorpremier kommer i tillegg. Arrangører av andre spesialløp vil fortsatt premiere etter sine egne regler, som det vil bli opplyst om i innbydelsen til de respektive arrangementene.

Klasser for alle løp i terminliste, unntatt stafetter og Bedriftsmesterskap.


Kvinner

Menn

Alder som fylles i kalenderåret

DNY

HNY

Nybegynnerklasser *

DT

HT

Trimklasser *

DA

HA

16 år og eldre

DB

HB

40 år og eldre


HC

50 år og eldre

D16

H16

16–39 år

D40

H40

40–49 år

D50

H50

50–59 år

D60

H60

60–64 år

D65

H65

65–69 år

D70

H70

70–74 år

D75

H75

75–79 år

D80

H80

80 år og eldre 

* Det er ingen aldersbegrensning i klassene NY og Trim


Opp- og nedrykksregler
Klassene som inngår i opp- og nedrykk er D16-D40, DA, DB, H16-H40, HA og HB. Løpere i aldersbestemte klasser som etter endt sesong har oppnådd 4850 eller flere poeng i sine fem beste løp, skal i påfølgende sesong løpe i en A- eller B-klasse. Klassene D16 og H16 rykker opp til DA eller HA. Klassene D40 og H40 rykker opp til DB eller HB.

Løpere i A- og B-klassene som etter endt sesong har oppnådd 2400 eller flere poeng i sine tre beste løp, skal i påfølgende sesong fortsette å løpe i disse klassene. De øvrige løperne kan velge å fortsette å løpe i disse klassene eller å rykke ned i aldersbestemte klasser.

 Opp- og nedrykkslistene etter endt 2017-sesong finner du her.


Verv en ny løper og få ett lodd for hvert løp han eller hun deltar i

Maksimalt antall lodd per ny løper er 4 stk. Premien er et gavekort på kr 1 500,-

Det vil bli trukket en vinner fra "lodd-bunken" etter sesongslutt. Vi vil på denne måten invitere alle deltakere til å trekke med seg nye løpere og hjelpe disse i gang med idretten vår.

Verver, ev. ny løper, må melde inn navn på verver og ny løper på e-post til rankingfører, som da vil registrere løperen i databasen (og opprette løper-ID) sammen med navn på verver. Verver trenger nødvendigvis ikke være oppmann i klubben. Den nye løperen kan ikke ha vært registrert som bedriftsløper i løpet av de 2 siste årene.

Premie til nye løpere

Alle nye løpere som deltar på  minst 5 av sesongens rankingløp blir med i trekningen av et gavekort på kr 1 500,-. Løperne trenger ikke å foreta seg noe for å komme med i trekningen, bortsett fra å delta.

Vinnerne vil bli trukket på årsmøtet.

Styreleder, valgt 2018-2019
Bjørnar Sandsmark (Lærerne)

Nestleder/kursansvarlig, valgt 2018-2019
Ann Torill M. Bakken (Equinor)

Rankingfører, valgt 2017-2018
Kristin Skadsem (Aker BP)

Terrengfordeler, valgt 2018-2019
Tor Sverre Skåra (Covent)

Materialforvalter, valgt 2017-2018
Ove Oaland (Equinor)

O-styret velges på årsmøte som avholdes årlig i midten av november. Alle velges for to år av gangen. For å sikre kontinuitet velges to av medlemmene det ene året og de tre andre det neste. Arbeidsoppgavene består bl.a. av å være bindeledd mellom de enkelte klubber/lag og Rogaland Bedriftsidrettskrets (RBIK). Styret er ansvarlig for den faglige og idrettslige kvalitet på alle o-løp i regi av RBIK. De viktigste oppgavene er i praksis: 

  1. Terminliste for sesongen.
  2. Kurs for nybegynnere og kurs i tidtaking (planlegging og koordinering). 
  3. Materiell som benyttes av arrangørene.
  4. Klargjøring av resultater og publisere disse på web.
  5. Rankinglister og sesongpremiering. 

Datateknisk komite (send e-post)
Inge Skretting (Cegal), valgt 2017–2018
Ommund Bakkevold (Lærerne), valgt 2017–2018
Geir Rune Seldal (Bouvet), valgt 2018–2019 

Premiekomite  (send e-post)
Øyvind Egeskog (Aftenbladet), valgt 2017–2018
Anne Siv Gjertsen (ConocoPhillips), valgt 2018–2019
Medlem, ubesatt ved valg 2018–2019

Valgkomite                        

Egil Røyneberg (Sandnes Småfirma), valgt 2017–2018
Medlem, ubesatt ved valg 2018–2019

Medlemmene velges for to år av gangen, med valg av ett eller to medlemmer annet hvert år. O-styret er ansvarlig for innstilling av valgkomiteen.


For arrangører og oppmenn

Som vedlegg på denne siden finner du Håndbok for arrangører og oppmenn (må klargjøres i samarbeid med o-styret) i orientering i Sør-Rogaland. Vi henstiller om at alle som har slike roller gjør seg godt kjent med de relevante deler av håndboken.

Annet av betydning for arrangører og oppmenn:

Norm for vanlige kart (ISOM 2000) - samt norsk oversettelse av normen

Norm for sprintkart (ISSOM 2007) - samt norsk oversettelse av normen

Løperdatabase for nedlasting (ZIP-fil)

Mal for innbydelse (Word)

Utstyrsliste for o-hengeren

Tidtaking - kursdokumentasjon





Påmelding gjøres via e-post - og sendes samlet for hver klubb. 

Den foretrukne måten å melde på løpere er å sende et regneark med påmeldte løpere til arrangøren innen påmeldingsfristen. Du kan laste ned et regneark som er tilpasset rutinen som arrangørene melder på etter. Selv om du ikke bruker regnearket, må rekkefølgen av opplysningene være løper-id, navn, klasse og brikke. Listen skal kun inneholde løpere som meldes på til løpet.

Påmeldinger som sendes inn etter påmeldingsfristen skal det betales etteranmeldingsavgift for.

Klikk her for å laste ned regneark for påmelding.


Viktig informasjon

Arrangørenes arbeid blir vesentlig enklere om påmeldingene ser noenlunde like ut. Vær nøye med at påmeldingen inneholder brikkenummer som løperne faktisk bruker. Arrangøren legger inn brikkenr. på løperen iht. påmeldingen og overstyrer dermed endringer som er gjort tidligere. Rett brikkenummer sparer altså både arrangøren, løperen og rankingføreren for arbeid.

Klubbens navn skal vise på innbetalingen.

Det er kun endring av navn og klubb som skal meldes til rankingføreren, ikke endring av brikke og klasse. Løperen blir automatisk registrert med brikke og klasse fra sitt siste løp. Arrangørene kan henvise klubber til etteranmeldingen for påmeldinger som mottas etter påmeldingsfristen. 

Levert av IdrettenOnline