Orientering i Sør-Rogaland

Bedriftsidretten arrangerer o-løp hver onsdag i sesongen, som strekker seg fra slutten av mars til slutten av september. De fleste løpene inngår i en ranking som er grunnlag for sesongpremier. Vi bruker varierte terreng fra Egersund i sør til Stavanger i nord. Det er fleksistart, stort sett mellom klokken 17.00 og 19.00.

For deltagere

All informasjon fra o-styret til løpere og oppmenn presenteres her.

11. november 2024
Styret har mottatt info om at arrangører mangler store summer i påmeldingsavgift fra løpene de har arrangert. Ber om at alle løpere/oppmenn sørger for at avgift blir betalt for løpene de har deltatt på. Det er lagt ut oversikt over hvem som skal betale hva i terminlisten under 'Betaling'.

Minner om at det ikke blir sendt ut faktura fra Eventor etter løpene. Oppmenn/løpere har selv ansvar for å holde oversikt over hvem som er påmeldt før/etter fristen, og betale til aktuell arrangør. Betalingen skal gjennomføres dagen etter løpet er gjennomført. Etteranmeldingsavgift (160 kr) betales for løpere meldt på etter ordinær påmeldingsfrist.

1. november 2024
Det har dessverre ligget feil link ute til betalingsoversikten for rankingløp nr. 4 og 5 i terminlisten. Det skal ha blitt rettet opp i nå. Beklager dette.

29. oktober 2024
Det kalles herved inn til årsmøte i bedriftsorienteringen 5. desember kl 18 i Rogaland Sparebanks lokaler. Innkalling og mailadresse for innmelding av saker finner du her. Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må meldes inn til leder innen 20. november.

22. oktober 2024
Det blir holdt årsmøte for bedriftsorienteringen 5. desember i Rogaland Sparebank sine lokaler. Innkalling og mailadresse for innmelding av saker kommer.

17. oktober 2024
Opp- og nedrykkslistene etter 2024-sesongen finner du her .

27. september 2024
Stavanger Aftenblad har lagt ut nyhetssak fra løpet på Lundehaugen. Link til saken finner du her.

27. september 2024
Resultatene fra Sandnes kommune BIL sitt rankingløp på Lundehaugen 25. september finner du i terminlista.

23. september 2024
Oppdatert PM til Sandnes kommune BIL sitt rankingløp på Lundehaugen 25. september finner du i terminlista.

Legg merke til at start- og brytetid er noe tidligere enn vanlig:

Starttid: Fleksistart fra kl. 16.30 – kl. 18.30.

 Brytetid: Kl. 19.00.

18. september 2024
Til løpet på Frøyland i dag: Det er ikke lov å løpe gjennom private hager/hekker/bed – som er tegnet med olivengrønn farge på kartet!!! Heller ikke passere stup eller «upasserbare» hekker(mørk grønn) eller bekker med svart linje og mørkeblå farge. Minner om at alle bør sette seg inn i «fair-play»-reglene! (hva som er forbudt å passere). Selv om upasserbar bekk og upasserbart stup er praktisk mulig å passere, så er det kart som gjelder. Altså ulovlig. Fair play!

9. september 2024
Det er mistet en emit-brikke og et kompass på orienteringsløpet på Ølberg. De lå nær hverandre på samlingsplass. Brikkenummer 274148. Silva kompass merket O.N. Dersom noen har funnet det, send en mail til ranking@bisori.org.

21. august 2024
Resultatene fra Hå kommune BIL sitt rankingløp i Haugstadskogen 21. august finner du i terminlista. Løpet ligger også i RouteGadget.

Det var dessverre en død og en feilplassert postbukk på løpet i dag. Den døde posten er tatt ut av løypene, slik at ingen får disk på dette. For den feilplasserte posten er strekket før og etter posten tatt ut.

16. august 2024
Resultatene fra Ålgård orientering sitt rankingløp på Skjæveland 14. august finner du i terminlista. Tidtaker på løpet har gått gjennom resultatene og identifisert en del brikker som antas å være døde. Disse har kommentaren "DSQ Død brikke?" i resultatlista. Sannsynligvis må disse byttes ut.

Dessverre var startbukken som stod ved løype G død. Dette førte til at enkelte løpere i klassene D40 og D50 ikke fikk nullet brikken sin på start, og dermed fikk disk da de kom til mål (ca. 50 % av løperne). Siden det gjaldt såpass stor andel i klassene har styret konkludert med at løpet blir annullert for disse, og løperne får 0 poeng i rankingen (de kommer derimot med i tellende løp, mtp. premiering).

Tidtaker har også laget en oversikt over hvor mye hver enkelt klubb skylder. Vi har dessverre ikke kontroll på hvem som har betalt på Vipps på løpsdagen, derfor er disse også inkludert i utregningen. Oversikten finner du her.

13. august 2024
Ser at det er en del som har meldt seg på ukens løp med aktiv klubb i stedet for bedriftsklubb. Minner om at det kun er løpere under 30 år som kan løpe for aktiv klubb (utenfor konkurranse). Løpere som er 30 år eller eldre og er meldt på for aktiv klubb vil bli disket. 

6. juni 2024
Vinnerne av gavekort på Steinskvettens løp i Melshei er Aud Taksdal (500,-), Morten B. Sundli (500,-) og Silje S. Skarpeid (300,-). De vil bli kontaktet.

31. mai 2024
På løpet i Melshei 29. mai var det en post som lå feil. Les mer her.

5. april 2024
Det kom en etterlysning om hvor bedriftsløpene var i Eventor. Når dere går inn i Eventor, velg Region, og bla nedover til dere finner Sør-Rogaland Bedriftsorientering. Huk av denne. Kan være greit å ha både den og Rogaland oppe. Da får dere med dere alt av O-løp lokalt. Evt. kan dere bruke disse linkene:

19. mars 2024
Power point-presentasjon fra oppmannsmøtet finner du her .

19. mars 2024
Invitasjon til nybegynnerkurs finner du her, og invitasjon til kurs for viderekomne finner du her.

Mer info om kursene og påmelding finner du her .

12. mars 2024
Minner om oppmannsmøte i bedriftsorienteringen i morgen, onsdag 13. mars kl 18, i Koppholen 6 på Forus. 

5. mars 2024
Bedriftsorienteringen inviterer også i år til orienteringskurs. Et for nybegynnere (teori 9. april og praksis 10. april) og et for viderekomne (kun teori, 11. april). Kursleder er Ørjan Ravndal fra Skogsopplevelser. 

Mer info om kursene og påmelding finner du her .

27. februar 2024
På årsmøtet i fjor høst ble det vedtatt å øke deltakeravgiften til kroner 120, det vil gjelde fra første løp i 2024-sesongen.

26. februar 2024
Det kalles herved inn til oppmannsmøte i bedriftsorienteringen onsdag 13. mars kl 18, i Koppholen 6 på Forus. 

2. februar 2024
Påminnelse om at det er tid for å begynne planleggingen av o-sesongen 2024. De som ønsker å arrangere løp kan sende søknad til tsskara@covent.no eller til Tor Sverre Skåra, Skøyteveien 4C, 4374 Egersund. Søknadsskjema finner du her

Minner om at skjemaet skal fylles ut med minst 2 alternative kart og minst 2 datoer. Frist for innsendelse er 16. februar.

26. januar 2024
Etter en vellykket kveld med henting av premier har vi nå fått levert ut mesteparten av premiene. Liste over hvem som har fått hentet finner du her. Har også laget en liste kun med de som ikke har hentet, for å gjøre det enklere, som ligger her. For de som ikke har fått sin premie enda, kan henting avtales ved å sende mail til premie@bisori.org

16. januar 2024
Det er endel uavhentede premier etter fjorårets sesong. Vi arrangerer derfor en kveld der disse kan hentes, torsdag 25. januar klokken 18:00. Vi kommer til å stå i parkeringsanlegget til Equinor, her. Ber om at de som kommer sender mail på forhånd til premie@bisori.org, slik at vi har en oversikt over omtrent hvor mange som kommer. Liste over dem som ikke har hentet premiene finner du her.

14. desember 2023
Referat og årsrapport fra årsmøtet i bedriftsorienteringen 30. november finner du her: årsrapport og referat. Power point-presentasjon fra møtet finner du her .

Vi har også hatt trekning av årets nybegynner og årets verver. 

  • Årets nybegynner: Liv Janne Fandrem Biland, Sandnes kommune
  • Årets verver: Asgeir Nærland, Rogaland Politiidrettslag

Vinnerne bes ta kontakt med styreleder på mail.

19. november 2023
Saksliste til årsmøtet i bedriftsorienteringen 30. november kl 18 i Sandnes Sparebanks lokaler finner du her

Rankinglisten er grunnlag for sesongpremiering. Tellende løp viser en detaljert oversikt over poengene i hvert løp og gir et greit bilde av hvilke løp som (forhåpentligvis) kan avskrives. RouteGadget gir deg mulighet til å sammenligne ditt løp med andre sitt.

Terminliste 2024

Dato Sted og arrangørBetaling
Påmelding
Innbydelse PM Resultat Strekktider
3. apr Universitetet - R1 - kortløp
Stavanger o-klubb


Vis


10. apr

Njåskogen - R2
Klepp BIL


Vis




17. apr

Sandtangen - R3
Time kommune


Vis




24. apr

Gausel - R4
Equinor BIL

VisVis




8. mai

Vagleskogen - R5
Rogaland Politiidrettslag

Vis
Vis




15. mai Omdal - R6
Dalanekommunenes BIL / EOK

Vis

Vis




22. mai

Krossberg - R7
Vegspretten BIL / Fylkeshusets BIL

Vis

Vis




29. mai

Melshei - R8 - postplukk
Steinskvetten

VisVis




5. jun

Sørmarka - R9
Stavanger kommune BIL

Vis
Vis




12. jun

Øksnevad- R10
Ganddal IL

VisVis




19. jun

Selshammaren - R11
Sandnes IL

VisVis




14. aug

Skjæveland - R12
Ålgård Orientering 

Vis
Vis




21. aug

Haugstadskogen - R13
Hå kommune BIL

Vis
Vis




28. aug

Vannbassengene - R14
Dalanekommunenes BIL / EOK

Vis

Vis




4. sep Ølberg - R15
ConocoPhillips BIL

Vis

Vis




11. sep Skadberg - R16
Nortura BIL / Statens Kartverk BIL

Vis

Vis




18. sep Frøyland - R17
Skogsopplevelser BIL / Frøyland IL

Vis

Vis




25. sep Lundehaugen - R18 - kortløp
Sandnes kommune BIL

Vis

Vis




26. okt

Melshei - Hardhausen
Sandnes IL


Vis

Vis




I arkivet finner du terminlister, resultater, årsrapporter, referater og statistikker. Det finnes mer materiale som legges til etter hvert.

For alle løpere

Startavgiften i 2024 er kr 120,- og ved etteranmelding kr 160,-. For deltakelse utenfor konkurranse er startavgiften kr 45,-.

Du deltar på eget ansvar og er selv ansvarlig for eventuell forsikring. Vi anbefaler vi at du tar med en sekk/bag med navn til samlingsplass. Det kan også være fornuftig å ha avtale om å vente på hverandre.

Effektiv resultatservice er avhengig av at du sørger for at våre opplysningene om deg er korrekt. Sjekk startlisten på hvert løp. Om du er oppført med korrekt brikkenummer og klasse, kan du gå direkte til start. Ved feil må du få korrigert dette i sekretariatet. Det er svært viktig at du sjekker dette på hvert løp. Feil brikkenummer vil medføre at du blir stående som "Ukjent løper" - eller at resultatet ditt havner på en annen person.

Ta vare på lappen du får i mål til resultatene etter løpet foreligger og sjekk at resultatet ditt samsvarer med lappen. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

En brikke kan bare brukes én gang pr. løp. Det er den siste løperens tid som blir registrert.

Bedriftsløpere deltar alltid i konkurranse og skal betale ordinær startavgift. Alle løpere som er 30 år eller eldre skal delta i konkurranse. Deltakelse utenfor konkurranse er et ekstra treningstilbud til unge løpere og løpere i idrettslag. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For løpere under 16 år

Løpere i denne aldersgruppen deltar alltid utenfor konkurranse. De kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb. De kan også melde seg på for klubben "Barn under 16 år" til og med det året de fyller 15 år. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For aktive løpere

Aktive løpere som er mellom 16 og 29 år kan delta på lik linje med bedriftsløpere, dvs. å komme med i resultatlistene og rankingen og å få sesongpremie. Løperne skal i så fall løpe for et bedriftsidrettslag. Det er bare aktive løpere under 30 år som kan løpe for idrettslag. Løpere fra idrettslag deltar alltid utenfor konkurranse. Bedriftsløpere kan ikke delta utenfor konkurranse.

For aktive løpere som benytter seg av denne muligheten gjelder samme krav til startavgift og klassetilhørighet som for bedriftsløpere. Dvs. kr 120,- ved forhåndspåmelding og kr 160,- ved etteranmelding. Løpere utenfor konkurranse betaler kr 45,-. 

Om sprintkart

Det er to kartnormer som brukes ved tegning av de kartene vi bruker. Det er normen for vanlige kart (ISOM 2017, International Specification for Orienteering Maps) og normen for sprintkart (ISSproM 2019-2, International Specification for Sprint Orienteering Maps). Sprintkartene er vanligvis i målestokk 1:4000 eller 1:5000. En kartdetalj kan se forskjellig ut i de to normene, f.eks. en bygning.

Det finnes norske oversettelser av normen for vanlige kart.

Det som er spesielt viktig for oss, er at det er nokså store forskjeller på hva som regnes som forbudte områder i de to normene. Sprintkartene brukes ofte i urbane områder, med parker og mange private eiendommer. Detaljgraden i kartene har også gjort det mulig å introdusere nye kartdetaljer, som kan være ulovlige å passere, f.eks. murer og hekker.

Det er viktig for oss å ha et godt omdømme blant vanlige folk, og spesielt grunneiere der vi har løp, så det plikter hver enkelt o-løper å i alle fall sette seg inn i reglene som gjelder forbudte områder. Som en hjelp til dette har vi laget et dokument som beskriver det viktigste.

I innbydelsene er det angitt hvilken norm kartet er tegnet i og dermed hvilke regler som gjelder, selv om det f.eks. er et løp med ordinære løypelengder på et sprintkart.

Her finner du vanlige spørsmål og svar på disse. Send en e-post til o-styret dersom du ikke finner svar på ditt spørsmål.


Når arrangeres det løp i bedriftsorientering?

Det arrangeres løp stort sett hver onsdag om våren og høsten. Velg fanen "resultater" for se liste som viser alle løp i Sør-Rogaland.

Hvilke klasser finnes og hva er forskjellene?

Klassene kan deles i 5 nivåer:

Ny 

Korte og lette løyper.

Trim 

Noe lenger og mer o-teknisk krevende enn Ny.

Aldersbestemt 

Løyper tilpasset løpernes alder. Som regel mer krevende enn Trim.

Elite (A- og B-kl.) 

De lengste og mest krevende løypene.

C-klassene 

Litt lengre løyper for de over 50 år.

Må jeg være medlem av et bedriftsidrettslag?

De fleste er medlem av et bedriftsidrettslag (BIL) tilknyttet Rogaland Bedriftsidrettskrets, og vi foretrekker det. Det er imidlertid ikke noen betingelse, og du kan delta uten å være BIL-medlem.

Hva er en aktiv løper?

I vår sammenheng er en "aktiv løper" en som har medlemskap i et idrettslag og som deltar i o-løp gjennom dette idrettslaget. Å "løpe aktivt" vil for oss si å delta i o-løp som arrangeres av vanlige idrettslag og o-klubber. 

Kan jeg være med når jeg også løper aktivt?

Som medlem av bedriftsidrettslag kan du delta i konkurranse, også om du har "løpt aktivt". Hvis du er 30 år eller eldre må du løpe for en bedrift.  Aktive løpere under 30 år som ikke er BIL-medlem kan delta, men utenfor konkurranse. 

Jeg er under 16 år. Kan jeg delta?

Utøvere under 16 år kan delta utenfor konkurranse. Du kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb, eller du kan melde deg på for klubben "Barn under 16 år". Da betaler du en redusert startavgift.

Kan jeg løpe sammen med noen?

Orientering er i utgangspunktet en individuell øvelse, men i Ny- og Trimklassene er det helt greit at to eller flere tar følge gjennom løypa. 

Hva er etteranmelding?

Du henvender deg i etteranmeldingen dersom du ikke er påmeldt til løpet eller ved feil i startlistene.

Hva om det er registrert feil informasjon på meg i startlistene?

Hvis du er oppført med korrekt brikkenummer, klubb og klasse på startlistene, kan du gå direkte til start. Dersom feil må du gjennom etteranmeldingen. Det gjøres i den ene åpningen i målteltet. Der legger du brikken din på en leser og opplyser om ditt navn, klubb og klasse. Arrangøren sjekker at han har riktig informasjon og korrigerer evt. det som måtte være feil. Deretter kan du gå til start og gjennomføre løpet.

Hvordan kan jeg melde meg på?

Påmelding skjer i Eventor. Dette er en prøveordning. Alle løpere må ha egen bruker på Eventor, oppmenn kan melde på for klubben, eller den enkelte kan melde seg på selv. Ordinær startkontingent er kr 120,-. Det vil ikke bli sendt ut faktura fra Eventor etter løpene. Oppmenn/løpere har selv ansvar for å holde oversikt over hvem som er påmeldt før/etter fristen, og betale til aktuell arrangør. Betalingen kan gjennomføres dagen etter løpet er gjennomført. Etteranmeldingsavgift (160,-) betales for løpere meldt på etter ordinær påmeldingsfrist.

Påmeldingsfristene kan variere noe, men er som oftest en uke før løpsdagen. Det er også anledning til å etteranmelde seg på selve løpsdagen. Etteranmelding koster noe mer enn ordinær påmelding.

Oppskrift på hvordan du registrerer bruker i Eventor finner du her.

Oppskrift på hvordan sette standardklasse og brikkenummer i Eventor finner du her.

Oppskrift på hvordan du oppretter en klubb i Eventor finner du her.

Oppskrift på hvordan legge til ny klubb til eksisterende bruker i Eventor finner du her.

Trenger jeg mye utstyr for å løpe bedriftsorientering?

Alle må ha brikke og kompass. Brikken koster omkring kr 600,-. Vi har noen få brikker for utlån om du vil prøve før du bestemmer deg. Be i påmeldingen om å få disponere en av disse brikkene på løpet.

Kompass må du ha og det koster fra ca kr 200,-. Det gå greit å delta med vanlig treningstøy og joggesko, men noen regler gjelder (se under). Ellers finnes det orienteringsdrakter og sko som brukes av de fleste ivrige o-løpere.

Hva er en brikke?

En brikke er en liten elektronisk enhet som du bærer med deg på løpet. Den aktiviseres ved start og skal legges i stemplingsbukker på hver post og ved målgang. Brikken vil vise eksakt løpstid, samtidig som den ved avlesing i mål bekrefter eller avkrefter om du har vært på de postene du skal, og da i riktig rekkefølge.

Brikker kan bestilles hos www.idrettsbutikken.no

Hvor og når får jeg kartet?

Nybegynnere får utlevert kartet der etteranmeldingen foregår, uansett om det er kortløp, normalløp eller langløp. Alle andre løpere får kartet ved startstedet. Det er et minutt mellom hver startende og startbåser hvor du venter på din start. Du kan plukke opp ditt kart når løperen foran deg starter. Da har du et minutt til å se på kartet før du legger brikken i startpostbukken og starter (også for kortløp).

Hva er lappen jeg får etter løpet?

Lappen er din endelige bekreftelse på gjennomført løp. Den viser navn, klubb, klasse, brikkenummer og sluttid. For hver post du har stemplet på vises tiden du brukte fra forrige post (strekktiden), tid fra start og postens postkode. Det er viktig at du sjekker at opplysningene på lappen er riktige. Henvend deg i etteranmeldingen hvis du oppdager at navn, klubb, klasse eller fødselsår er feil.

Ta vare på lappen til resultatene etter løpet foreligger og at du sjekk gjerne at resultatet ditt samsvarer. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

Hva er lovlig løpsantrekk?

Bekledningen i o-løp skal være heldekkende med unntak av hode, hals og armer. I løp på kart i sprintnormen gjelder andre regler. Arrangøren bestemmer bekledningen for sitt løp, og dette står i innbydelsen.

Hva er løper-ID, og hvordan får jeg det?

Løper-ID er et nummer som tildeles hver løper. Denne får du ved å opprette bruker i Eventor.

Hva er et rankingløp?

Nesten alle bedriftsløpene er rankingløp. Det arrangeres minst 15 rankingløp hvert år. Det beregnes rankingpoeng på disse løpene.
Rankingpoengene dine summeres opp. Ved sesongslutt lages det resultatlister for hver klasse basert på hver løper sitt resultat i de 10 beste løpene sine. De som starter i 10 eller færre løp får godskrevet alle sine poeng, men har ikke mulighet for å stryke noen løp.

Informasjon om poengberegning finner du under fane "premiering". 

Er det premiering på løpene?

Det er ikke premiering på det enkelte rankingløp. Derimot har vi sesongpremiering. Se fane for "premiering".

Finnes det noen regler i orientering?

Vi følger konkurransereglementet til Norges Orienteringsforbund så langt det er praktisk mulig. Idrettens dopingregler gjelder alle arrangement i norsk idrett.

Hvordan håndteres klager og protester?

Klager skal leveres skriftlig til arrangøren ved løpsleder innen 12 timer etter at resultatet fra løpet foreligger. Arrangøren kan velge å avvise klagen eller å ta den til følge og skal meddele dette skriftlig til klageren og o-styrets leder. Klageren skal samtidig informeres om protestmulighet til o-styret. O-styret kan på eget initiativ og uavhengig av protest omgjøre arrangørens avgjørelse.

Rankingpoeng
Poengberegningen for rankinglistene baserer seg på at vinneren får 1000 poeng og at de øvrige får poeng ut fra følgende formel (hvor tidene regnes om til sekunder):

Poengsum1 = (vinnertid2 x 1000) / anvendt tid

1 desimaler strykes
2 vinnertid i klassen

Sesongpremiering
Det deles ut sesongpremier i de aldersbestemte klassene og HA, HB, HC, DA og DB unntatt D70-D80 og H70-H80. Ordningen skal stimulere så vel deltakelse som prestasjon. Rankinglistene for H16-H65, D16-D65, HA, HB, HC, DA og DB vil danne grunnlaget for sesongpremieringen. Alle individuelle ordinære løp (unntatt BM, klubbmesterskap osv.) vil telle med. Løperens sammenlagte poengsum av sine 10 beste rankingløp danner grunnlaget for premieringen. Ved sesongslutt vil den beste 1/3 delen (rundet oppover) av alle løpere som har løpt 5 løp eller mer bli premiert.

Løpere i Ny- og Trimklassene, D70-D80 og H70-H80 får sesongpremie dersom de har deltatt i minst 12 av rankingløpene.

Sesongpremieringen  administreres av premiekomiteen.

Løpspremiering
Det er ikke løpspremiering på det enkelte rankingløp.

BM individuelt premieres med medaljer i valørene gull, sølv og bronse. Ved tre deltakere i en klasse deles det ut gull og sølv. Ved kun to deltakere i en klasse deles det ut gull. Når en klasse har kun en deltaker, premieres denne ikke. Eventuelle sponsorpremier kommer i tillegg. Arrangører av andre spesialløp vil fortsatt premiere etter sine egne regler, som det vil bli opplyst om i innbydelsen til de respektive arrangementene.

Klasser for alle løp i terminliste, unntatt stafetter og Bedriftsmesterskap.


Kvinner

Menn

Alder som fylles i kalenderåret

DNY

HNY

Nybegynnerklasser *

DT

HT

Trimklasser *

DA

HA

16 år og eldre

DB

HB

40 år og eldre


HC

50 år og eldre

D16

H16

16–39 år

D40

H40

40–49 år

D50

H50

50–59 år

D60

H60

60–64 år

D65

H65

65–69 år

D70

H70

70–74 år

D75

H75

75–79 år

D80

H80

80 år og eldre 

* Det er ingen aldersbegrensning i klassene NY og Trim


Opp- og nedrykksregler
Klassene som inngår i opp- og nedrykk er D16-D40, DA, DB, H16-H40, HA og HB. Løpere i aldersbestemte klasser som etter endt sesong har oppnådd 4850 eller flere poeng i sine fem beste løp, skal i påfølgende sesong løpe i en A- eller B-klasse. Klassene D16 og H16 rykker opp til DA eller HA. Klassene D40 og H40 rykker opp til DB eller HB.

Løpere i A- og B-klassene som etter endt sesong har oppnådd 2400 eller flere poeng i sine tre beste løp, skal i påfølgende sesong fortsette å løpe i disse klassene. De øvrige løperne kan velge å fortsette å løpe i disse klassene eller å rykke ned i aldersbestemte klasser. Dersom løper etter endt sesong fortsatt er kvalifisert til å løpe i en B-klasse, men tilhører aldersbestemt klasse som ikke er del av opprykk, kan løper da velge å løpe i aldersbestemt klasse. Det samme gjelder dersom en er kvalifisert til A-klasse, men egentlig tilhører B-klasse pga. alder. Løper kan da velge å løpe B-klassen.

Opp- og nedrykkslistene etter 2024-sesongen finner du her .


Verv en ny løper og få ett lodd for hvert løp han eller hun deltar i

Maksimalt antall lodd per ny løper er 4 stk. Premien er et gavekort på kr 1 500,-

Det vil bli trukket en vinner fra "lodd-bunken" etter sesongslutt. Vi vil på denne måten invitere alle deltakere til å trekke med seg nye løpere og hjelpe disse i gang med idretten vår.

Verver, ev. ny løper, må melde inn navn på verver og ny løper på e-post til rankingfører, som da vil registrere løperen i databasen (og opprette løper-ID) sammen med navn på verver. Verver trenger nødvendigvis ikke være oppmann i klubben. Den nye løperen kan ikke ha vært registrert som bedriftsløper i løpet av de 2 siste årene.

Premie til nye løpere

Alle nye løpere som deltar på  minst 5 av sesongens rankingløp blir med i trekningen av et gavekort på kr 1 500,-. Løperne trenger ikke å foreta seg noe for å komme med i trekningen, bortsett fra å delta.

Vinnerne vil bli trukket på årsmøtet.

Styreleder/kursansvarlig
Ann Torill M. Bakken (Equinor), gjenvalgt 30.11.2023 for perioden 2024–25

Nestleder
Toyah Elise Bråtveit (Rogaland fylkeskommune), valgt 30.11.2023 for perioden 2024–25

Rankingfører
Wibeke Lende (Norconsult), valgt 22.11.2022 for perioden 2023–24

Terrengfordeler
Tor Sverre Skåra (Covent), gjenvalgt 30.11.2023 for perioden 2024–25

Materialforvalter
Ove Oaland (Equinor), gjenvalgt 22.11.2022 for perioden 2023–24

O-styret velges på årsmøte som avholdes årlig i midten av november. Alle velges for to år av gangen. For å sikre kontinuitet velges to av medlemmene det ene året og de tre andre det neste. Arbeidsoppgavene består bl.a. av å være bindeledd mellom de enkelte klubber/lag og Rogaland Bedriftsidrettskrets (RBIK). Styret er ansvarlig for den faglige og idrettslige kvalitet på alle o-løp i regi av RBIK. De viktigste oppgavene er i praksis: 

  1. Terminliste for sesongen.
  2. Kurs for nybegynnere og kurs i tidtaking (planlegging og koordinering). 
  3. Materiell som benyttes av arrangørene.
  4. Klargjøring av resultater og publisere disse på web.
  5. Rankinglister og sesongpremiering. 

Datateknisk komité (send e-post)
Inge Skretting (Cegal), gjenvalgt 22.11.2022 for perioden 2023–24
Ommund Bakkevold (Lærerne), gjenvalgt 22.11.2022 for perioden 2023–24

Valgkomite

Mariann Sveinsvoll (Sandnes Sparebank), valgt 22.11.2022 for perioden 2023–24
Ubesatt for perioden 2024-25

Medlemmene velges for to år av gangen, med valg av ett eller to medlemmer annet hvert år. O-styret er ansvarlig for innstilling av valgkomiteen.


For arrangører og oppmenn

Arrangørhåndbok

Her finner du Håndbok for arrangører og oppmenn i orientering i Sør-Rogaland. Vi henstiller om at alle som har slike roller gjør seg godt kjent med de relevante deler av håndboken.   

Annet av betydning for arrangører og oppmenn:

Tidtaking bedriftsløp med eventor

Norm for vanlige kart (ISOM 2017) - samt norsk oversettelse

Norm for sprintkart (ISSproM 2019-2)

Løperdatabase for nedlasting (ZIP-fil)

Mal for innbydelse (Word)

Utstyrsliste for o-hengeren

Veiledning til småtroll og mal for kart (Word)