Orientering i Sør-Rogaland

Bedriftsidretten arrangerer o-løp hver onsdag i sesongen, som strekker seg fra slutten av mars til slutten av september. De fleste løpene inngår i en ranking som er grunnlag for sesongpremier. Vi bruker varierte terreng fra Egersund i sør til Stavanger i nord. Det er fleksistart, stort sett mellom klokken 17.00 og 19.00.

For deltagere

All informasjon fra o-styret til løpere og oppmenn presenteres her.

20. september 2023
Resultatene fra Sandnes kommune BIL sitt rankingløp i Rogaland Arboret 20. september finner du i terminlista.

Det var dessverre en startbukk som ikke fungerte i dag, noe som resulterte i at svært stor andel av løperne i D40/D50-klassene ble disket. Vi har derfor valgt å annullere løpet for disse klassene. Resultatene for løpet er fortsatt vist i resultatlista/strekktidene, men poengsummen er altså ikke med i rankingen.

18. september 2023
PM til Sandnes kommune BIL sitt rankingløp i Rogaland Arboret 20. september finner du i terminlista. 

NB! Selv om kartet er i sprintnorm er løpsantrekket på løpet heldekkende unntatt hode, hals og armer. Det skyldes at veivalg kan gå igjennom skog og kratt.

17. september 2023
Liste over påmeldte til Sandnes kommune BIL sitt rankingløp i Rogaland Arboret 20. september finner du her

13. september 2023
Innbydelse til Sandnes IL - orientering sitt løp Hardhausen 28. oktober finner du i terminlista.

11. september 2023
PM til Lærerne BIL sitt rankingløp på Tjensvoll 13. september finner du i terminlista. 

Legg merke til at løpstype er sprintnorm. Det er viktig for oss å ha et godt omdømme blant vanlige folk, og spesielt grunneiere der vi har løp, så det plikter hver enkelt o-løper å sette seg inn i reglene som gjelder forbudte områder. Som en hjelp til dette har vi laget et dokument som beskriver det viktigste. NB! Tillatt løpsantrekk som i sprintløp. Altså tillatt med shorts.

31. august 2023
Vi har fått litt tilbakemelding på løpsantrekk, med tanke på at folk har dukket opp i kortbukse på kortløp. Vi har hatt praksis med at vi alltid har hatt heldekkende, uansett løpstype. Dette står forklart på nettsidene til bedriftsidretten under FAQ-fanen. Men med tanke på at vi har løp på sprintnorm, kan dette være forvirrende, da aktive løp har andre regler for sprintløp. Spesielt forrige løp, der kartnorm ble endret fra normal til sprint. Styret har hatt en gjennomgang av malen for innbydelsene, og vil  gjøre endringer for å fremheve dette med løpsantrekk bedre.

30. august 2023
Innbydelse til Sandnes kommune BIL sitt rankingløp i Rogaland Arboret 20. september finner du i terminlista.

17. august 2023
Pga. veldig mange etteranmeldte ble det for få kart på løpet i Øksnavadskogen i går. Dette gjorde at det måtte tas inn mange kart fra en del av de som hadde løpt, for at alle skulle få løpe. Bildefiler av løypene blir derfor lagt her, sånn at de som vil kan laste ned disse: Løype B, Løype C, Løype D, Løype E, Løype F, Løype G, Løype H, Løype I, Løype J, Løype K

7. august 2023
Det ble funnet et par o-briller med klart glass etter løpet på Krossberg. Send mail til rankingfører om det kan være dine.

1. juni 2023
En jakke og en paraply ble gjenglemt på løpet på Frøyland 24. mai. Send en mail til løpsleder om en av disse er dine.

24. mai 2023
Det kom en beskjed fra arrangørene i dag om at det var en del som hadde klatret opp en mur der det ikke var lov. Ber om at de som har gjort dette sender en mail til rankingfører om det. Resultatene fra dagens rankingløp på Frøyland finner du i terminlista.

29. mars 2023
Løyper og strekktider legges inn i Route Gadget hvor en kan laste inn GPS-spor av løpet sitt eller tegne inn veivalg selv. Her finnes også et fint verktøy for å sammenligne strekktider, Split Browser. Route Gadget finner du her 

14. mars 2023
Power point-presentasjon fra oppmannsmøtet finner du her .

13. mars 2023
 
På årets oppmannsmøte ble det vedtatt å øke deltakeravgiften til kroner 110, det vil gjelde fra første løp i 2023-sesongen.

13. mars 2023
Opp- og nedrykkslistene for 2023-sesongen finner du her .

 9. mars 2023
Bedriftsorienteringen inviterer til orienteringskurs for viderekomne, instruktør er Ørjan Ravndal, datoen er 17. april og invitasjonen finner du her .

8. mars 2023
Det er endel uavhentede premier etter fjorårets sesong, disse kan hentes på oppmannsmøtet torsdag 9. mars dersom man sender mail på forhånd til premie@bisori.org . Liste over dem som ikke har hentet premiene finner du her.

3. februar 2023
Ber oppmennene om å oppdatere listen over medlemmene sine med eventuelle endringer siden fjoråret. Regnearket med løpere og oppmenn finner du her. Vennligst marker endringer med rødt, lagre og send regnearket til ranking@bisori.org

6. desember 2022
Da er det tid for å begynne planleggingen av o-sesongen 2023. De som ønsker å arrangere løp kan sende søknad til  loparrangement@hotmail.com eller til Tor Sverre Skåra, Skøyteveien 4C, 4374 Egersund. Søknadsskjema finner du her

8. november 2022
Referat og årsrapport fra årsmøtet i bedriftsorienteringen 22. november finner du her: årsrapport og referat

8. november 2022
Saksliste til årsmøtet i bedriftsorienteringen 22. november kl 18 i Sandnes Sparebanks lokaler finner du her

25. oktober 2022
Det kalles herved inn til årsmøte i bedriftsorienteringen 22. november kl 18 i Sandnes Sparebanks lokaler. Innkalling og mailadresse for innmelding av saker finner du her. Saker som ønskes behandlet på årsmøtet må meldes inn til leder innen 7. november.


Rankinglisten er grunnlag for sesongpremiering. Tellende løp viser en detaljert oversikt over poengene i hvert løp og gir et greit bilde av hvilke løp som (forhåpentligvis) kan avskrives. RouteGadget gir deg mulighet til å sammenligne ditt løp med andre sitt.

Terminliste 2023

DatoSted og arrangørInnbydelsePMResultatStrekktider
29.marVagleskogen - R1 - kortløp
Ganddal IL
Vis



19. apr

Sveineskogen - R2
Hå kommune
Vis

26.apr

Melsheia - R3
Sandnes IL
Vis

03.mai

Haugstadskogen - R4
Dalane/EOK
Vis


10.mai

Njåskogen - R5
Klepp kommune
Vis

24. maiFrøyland - R6
Frøyland/Skogsopplevelser
Vis

31.mai

Sørmarka - R7
Stavanger kommune
Vis

07. jun

Kubbetjørn - R8 - postplukk
Steinskvetten
Vis



14. jun

Smeaheia - R9
Equinor/Sandnes IL
Vis

21. jun

Krossberg  - R10
Stavanger o-klubb
Vis

09. aug

Dale - R11
Sandnes IL
Vis

16. aug

Øksnavadskogen - R12 - kortløp
Ganddal IL 
Vis
23. aug

Sandvedparken - R13
Lyse Aktiv
Vis

30. aug

Bakkebø/Lagård - R14
Dalane/EOK
Vis

06. sepStorhaug - R15
Vegspretten/Fylkeshusets BIL
Vis

13. sepTjensvoll - R16 - kortløp
Lærerne
Vis

20. sep
Arboretet - R17 kortløp
Sandnes kommune
Vis




28. okt

Melshei - Hardhausen
Sandnes IL
Vis




I arkivet finner du terminlister, resultater, årsrapporter, referater og statistikker. Det finnes mer materiale som legges til etter hvert.

For alle løpere

Startavgiften i 2023 er kr 110,- og ved etteranmelding kr 150,-. For deltakelse utenfor konkurranse er startavgiften kr 45,-.

Du deltar på eget ansvar og er selv ansvarlig for eventuell forsikring. Vi anbefaler vi at du tar med en sekk/bag med navn til samlingsplass. Det kan også være fornuftig å ha avtale om å vente på hverandre.

Effektiv resultatservice er avhengig av at du sørger for at våre opplysningene om deg er korrekt. Sjekk startlisten på hvert løp. Om du er oppført med korrekt brikkenummer og klasse, kan du gå direkte til start. Ved feil må du få korrigert dette i sekretariatet. Det er svært viktig at du sjekker dette på hvert løp. Feil brikkenummer vil medføre at du blir stående som "Ukjent løper" - eller at resultatet ditt havner på en annen person.

Endring av navn og klubbtilhørighet meldes direkte til rankingfører.

Ta vare på lappen du får i mål til resultatene etter løpet foreligger og sjekk at resultatet ditt samsvarer med lappen. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

En brikke kan bare brukes én gang pr. løp. Det er den siste løperens tid som blir registrert.

Bedriftsløpere deltar alltid i konkurranse og skal betale ordinær startavgift. Alle løpere som er 30 år eller eldre skal delta i konkurranse. Deltakelse utenfor konkurranse er et ekstra treningstilbud til unge løpere og løpere i idrettslag. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For løpere under 16 år

Løpere i denne aldersgruppen deltar alltid utenfor konkurranse. De kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb. De kan også melde seg på for klubben "Barn under 16 år" til og med det året de fyller 15 år. Se også fanen FAQ (vanlige spørsmål).

For aktive løpere

Aktive løpere som er mellom 16 og 29 år kan delta på lik linje med bedriftsløpere, dvs. å komme med i resultatlistene og rankingen og å få sesongpremie. Løperne skal i så fall løpe for et bedriftsidrettslag. Det er bare aktive løpere under 30 år som kan løpe for idrettslag. Løpere fra idrettslag deltar alltid utenfor konkurranse. Bedriftsløpere kan ikke delta utenfor konkurranse.

For aktive løpere som benytter seg av denne muligheten gjelder samme krav til startavgift og klassetilhørighet som for bedriftsløpere. Dvs. kr 110,- ved forhåndspåmelding og kr 150,- ved etteranmelding. Løpere utenfor konkurranse betaler kr 45,-. 

Om sprintkart

Det er to kartnormer som brukes ved tegning av de kartene vi bruker. Det er normen for vanlige kart (ISOM 2017, International Specification for Orienteering Maps) og normen for sprintkart (ISSproM 2019-2, International Specification for Sprint Orienteering Maps). Sprintkartene er vanligvis i målestokk 1:4000 eller 1:5000. En kartdetalj kan se forskjellig ut i de to normene, f.eks. en bygning.

Det finnes norske oversettelser av normen for vanlige kart.

Det som er spesielt viktig for oss, er at det er nokså store forskjeller på hva som regnes som forbudte områder i de to normene. Sprintkartene brukes ofte i urbane områder, med parker og mange private eiendommer. Detaljgraden i kartene har også gjort det mulig å introdusere nye kartdetaljer, som kan være ulovlige å passere, f.eks. murer og hekker.

Det er viktig for oss å ha et godt omdømme blant vanlige folk, og spesielt grunneiere der vi har løp, så det plikter hver enkelt o-løper å i alle fall sette seg inn i reglene som gjelder forbudte områder. Som en hjelp til dette har vi laget et dokument som beskriver det viktigste.

I innbydelsene er det angitt hvilken norm kartet er tegnet i og dermed hvilke regler som gjelder, selv om det f.eks. er et løp med ordinære løypelengder på et sprintkart.

Her finner du vanlige spørsmål og svar på disse. Send en e-post til o-styret dersom du ikke finner svar på ditt spørsmål.


Når arrangeres det løp i bedriftsorientering?

Det arrangeres løp stort sett hver onsdag om våren og høsten. Velg fanen "resultater" for se liste som viser alle løp i Sør-Rogaland.

Hvilke klasser finnes og hva er forskjellene?

Klassene kan deles i 5 nivåer:

Ny 

Korte og lette løyper.

Trim 

Noe lenger og mer o-teknisk krevende enn Ny.

Aldersbestemt 

Løyper tilpasset løpernes alder. Som regel mer krevende enn Trim.

Elite (A- og B-kl.) 

De lengste og mest krevende løypene.

C-klassene 

Litt lengre løyper for de over 50 år.

Må jeg være medlem av et bedriftsidrettslag?

De fleste er medlem av et bedriftsidrettslag (BIL) tilknyttet Rogaland Bedriftsidrettskrets, og vi foretrekker det. Det er imidlertid ikke noen betingelse, og du kan delta uten å være BIL-medlem. Du kan ikke få premie i BM dersom du ikke er medlem.

Hva er en aktiv løper?

I vår sammenheng er en "aktiv løper" en som har medlemskap i et idrettslag og som deltar i o-løp gjennom dette idrettslaget. Å "løpe aktivt" vil for oss si å delta i o-løp som arrangeres av vanlige idrettslag og o-klubber. 

Kan jeg være med når jeg også løper aktivt?

Som medlem av bedriftsidrettslag kan du delta i konkurranse, også om du har "løpt aktivt". Aktive løpere som ikke er BIL-medlem kan delta, men utenfor konkurranse. Hvis du er 30 år eller eldre må du løpe for en bedrift.

Jeg er under 16 år. Kan jeg delta?

Utøvere under 16 år kan delta utenfor konkurranse. Du kan løpe for et idrettslag eller en o-klubb, eller du kan melde deg på for klubben "Barn under 16 år". Da betaler du en redusert startavgift.

Kan jeg løpe sammen med noen?

Orientering er i utgangspunktet en individuell øvelse, men i Ny- og Trimklassene er det helt greit at to eller flere tar følge gjennom løypa. 

Hva er etteranmelding?

Du henvender deg i etteranmeldingen dersom du ikke er påmeldt til løpet eller ved feil i startlistene.

Hva om det er registrert feil informasjon på meg i startlistene?

Hvis du er oppført med korrekt brikkenummer, klubb og klasse på startlistene, kan du gå direkte til start. Dersom feil må du gjennom etteranmeldingen. Det gjøres i den ene åpningen i målteltet. Der legger du brikken din på en leser og opplyser om ditt navn, klubb og klasse. Arrangøren sjekker at han har riktig informasjon og korrigerer evt. det som måtte være feil. Deretter kan du gå til start og gjennomføre løpet.

Hvordan kan jeg melde meg på?

Påmelding skjer til den enkelte arrangør. I innbydelsene som ligger på hjemmesiden er det oppført hvor påmeldingen skal sendes. Oppmannen for klubben sender et regneark med samlet påmelding for klubben. Regnearket ligger på hjemmesiden (under Oppmenn). Ordinær startkontingent er kr 100,-.

Påmeldingsfristene kan variere noe, men er som oftest en uke før løpsdagen. Det er også anledning til å etteranmelde seg på selve løpsdagen. Etteranmelding koster noe mer enn ordinær påmelding.

Trenger jeg mye utstyr for å løpe bedriftsorientering?

Alle må ha brikke og kompass. Brikken koster omkring kr 600,-. Vi har noen få brikker for utlån om du vil prøve før du bestemmer deg. Be i påmeldingen om å få disponere en av disse brikkene på løpet.

Kompass må du ha og det koster fra ca kr 200,-. Det gå greit å delta med vanlig treningstøy og joggesko, men noen regler gjelder (se under). Ellers finnes det orienteringsdrakter og sko som brukes av de fleste ivrige o-løpere.

Hva er en brikke?

En brikke er en liten elektronisk enhet som du bærer med deg på løpet. Den aktiviseres ved start og skal legges i stemplingsbukker på hver post og ved målgang. Brikken vil vise eksakt løpstid, samtidig som den ved avlesing i mål bekrefter eller avkrefter om du har vært på de postene du skal, og da i riktig rekkefølge.

Brikker kan bestilles hos www.idrettsbutikken.no

Hvor og når får jeg kartet?

Nybegynnere får utlevert kartet der etteranmeldingen foregår, uansett om det er kortløp, normalløp eller langløp. Alle andre løpere får kartet ved startstedet. Det er et minutt mellom hver startende og startbåser hvor du venter på din start. Du kan plukke opp ditt kart når løperen foran deg starter. Da har du et minutt til å se på kartet før du legger brikken i startpostbukken og starter.

Starten er litt annerledes i kortløp. Da venter du med å ta opp kartet til etter at du har lagt brikken i startbukken. Tiden går mens du leser kartet, så det lønner seg å være rask med å finne ut hvor du er og hvor du skal. Dette gjelder ikke løpere i Ny-klassene.

Hva er lappen jeg får etter løpet?

Lappen er din endelige bekreftelse på gjennomført løp. Den viser navn, klubb, klasse, brikkenummer og sluttid. For hver post du har stemplet på vises tiden du brukte fra forrige post (strekktiden), tid fra start og postens postkode. Det er viktig at du sjekker at opplysningene på lappen er riktige. Henvend deg i etteranmeldingen hvis du oppdager at navn, klubb, klasse eller fødselsår er feil.

Ta vare på lappen til resultatene etter løpet foreligger og at du sjekk gjerne at resultatet ditt samsvarer. Ukjente løpere blir ikke korrigert etter at resultatlisten er publisert. Ved andre feil må kopi av lappen sendes til rankingføreren.

Hva er lovlig løpsantrekk?

Bekledningen i o-løp skal være heldekkende med unntak av hode, hals og armer. I løp på kart i sprintnormen gjelder andre regler. Arrangøren bestemmer bekledningen for sitt løp, og dette står i innbydelsen.

Hva er løper-ID, og hvordan får jeg det?

Løper-ID er et nummer som tildeles hver løper. Du, eller klubbens kontaktperson, kan kontakte rankingføreren for å få tildelt en og den brukes ved påmelding til løp. Hvis du som ny løper ikke har en løper-ID når du starter i et løp, får du tildelt en før resultatene fra løpet blir publisert. 

Hva er et rankingløp?

Nesten alle bedriftsløpene er rankingløp. Det arrangeres minst 15 rankingløp hvert år. Det beregnes rankingpoeng på disse løpene.
Rankingpoengene dine summeres opp. Ved sesongslutt lages det resultatlister for hver klasse basert på hver løpers resultat i de 10 beste løpene sine. De som starter i 10 eller færre løp får godskrevet alle sine poeng, men har ikke mulighet for å stryke noen løp.

Informasjon om poengberegning finner du under fane "premiering". 

Hva er BM?

Vi har årlig Bedriftsmesterskap (BM). Her er det ikke A-, B- og C-klasser, så alle deltar i sin aldersklasse. På disse løpene er det Ny- og Trimklasser for de som ikke ønsker å delta i mesterskapet. Det er bare løpere som er medlemmer i bedriftsidrettslag som kan bli premiert i BM.

Er det premiering på løpene?

Det er ikke premiering på det enkelte rankingløp. Derimot har vi sesongpremiering. Se fane for "premiering".

Finnes det noen regler i orientering?

Vi følger konkurransereglementet til Norges Orienteringsforbund så langt det er praktisk mulig. Idrettens dopingregler gjelder alle arrangement i norsk idrett.

Hvordan håndteres klager og protester?

Klager skal leveres skriftlig til arrangøren ved løpsleder innen 12 timer etter at resultatet fra løpet foreligger. Arrangøren kan velge å avvise klagen eller å ta den til følge og skal meddele dette skriftlig til klageren og o-styrets leder. Klageren skal samtidig informeres om protestmulighet til o-styret. O-styret kan på eget initiativ og uavhengig av protest omgjøre arrangørens avgjørelse.

Rankingpoeng
Poengberegningen for rankinglistene baserer seg på at vinneren får 1000 poeng og at de øvrige får poeng ut fra følgende formel (hvor tidene regnes om til sekunder):

Poengsum1 = (vinnertid2 x 1000) / anvendt tid

1 desimaler strykes
2 vinnertid i klassen

Sesongpremiering
Det deles ut sesongpremier i de aldersbestemte klassene og HA, HB, HC, DA og DB unntatt D70-D80 og H70-H80. Ordningen skal stimulere så vel deltakelse som prestasjon. Rankinglistene for H16-H65, D16-D65, HA, HB, HC, DA og DB vil danne grunnlaget for sesongpremieringen. Alle individuelle ordinære løp (unntatt BM, klubbmesterskap osv.) vil telle med. Løperens sammenlagte poengsum av sine 10 beste rankingløp danner grunnlaget for premieringen. Ved sesongslutt vil den beste 1/2 delen (rundet oppover) av alle løpere som har løpt 5 løp eller mer bli premiert.

Løpere i Ny- og Trimklassene, D70-D80 og H70-H80 får sesongpremie dersom de har deltatt i minst 12 av rankingløpene.

Sesongpremieringen  administreres av premiekomiteen.

Løpspremiering
Det er ikke løpspremiering på det enkelte rankingløp.

BM individuelt premieres med medaljer i valørene gull, sølv og bronse. Ved tre deltakere i en klasse deles det ut gull og sølv. Ved kun to deltakere i en klasse deles det ut gull. Når en klasse har kun en deltaker, premieres denne ikke. Eventuelle sponsorpremier kommer i tillegg. Arrangører av andre spesialløp vil fortsatt premiere etter sine egne regler, som det vil bli opplyst om i innbydelsen til de respektive arrangementene.

Klasser for alle løp i terminliste, unntatt stafetter og Bedriftsmesterskap.


Kvinner

Menn

Alder som fylles i kalenderåret

DNY

HNY

Nybegynnerklasser *

DT

HT

Trimklasser *

DA

HA

16 år og eldre

DB

HB

40 år og eldre


HC

50 år og eldre

D16

H16

16–39 år

D40

H40

40–49 år

D50

H50

50–59 år

D60

H60

60–64 år

D65

H65

65–69 år

D70

H70

70–74 år

D75

H75

75–79 år

D80

H80

80 år og eldre 

* Det er ingen aldersbegrensning i klassene NY og Trim


Opp- og nedrykksregler
Klassene som inngår i opp- og nedrykk er D16-D40, DA, DB, H16-H40, HA og HB. Løpere i aldersbestemte klasser som etter endt sesong har oppnådd 4850 eller flere poeng i sine fem beste løp, skal i påfølgende sesong løpe i en A- eller B-klasse. Klassene D16 og H16 rykker opp til DA eller HA. Klassene D40 og H40 rykker opp til DB eller HB.

Løpere i A- og B-klassene som etter endt sesong har oppnådd 2400 eller flere poeng i sine tre beste løp, skal i påfølgende sesong fortsette å løpe i disse klassene. De øvrige løperne kan velge å fortsette å løpe i disse klassene eller å rykke ned i aldersbestemte klasser. Dersom løper etter endt sesong fortsatt er kvalifisert til å løpe i en B-klasse, men tilhører aldersbestemt klasse som ikke er del av opprykk, kan løper da velge å løpe i aldersbestemt klasse. Det samme gjelder dersom en er kvalifisert til A-klasse, men egentlig tilhører B-klasse pga. alder. Løper kan da velge å løpe B-klassen.

Opp- og nedrykkslistene etter endt 2022-sesong finner du her.


Verv en ny løper og få ett lodd for hvert løp han eller hun deltar i

Maksimalt antall lodd per ny løper er 4 stk. Premien er et gavekort på kr 1 500,-

Det vil bli trukket en vinner fra "lodd-bunken" etter sesongslutt. Vi vil på denne måten invitere alle deltakere til å trekke med seg nye løpere og hjelpe disse i gang med idretten vår.

Verver, ev. ny løper, må melde inn navn på verver og ny løper på e-post til rankingfører, som da vil registrere løperen i databasen (og opprette løper-ID) sammen med navn på verver. Verver trenger nødvendigvis ikke være oppmann i klubben. Den nye løperen kan ikke ha vært registrert som bedriftsløper i løpet av de 2 siste årene.

Premie til nye løpere

Alle nye løpere som deltar på  minst 5 av sesongens rankingløp blir med i trekningen av et gavekort på kr 1 500,-. Løperne trenger ikke å foreta seg noe for å komme med i trekningen, bortsett fra å delta.

Vinnerne vil bli trukket på årsmøtet.

Styreleder/kursansvarlig , valgt 2021-2023
Ann Torill M. Bakken (Equinor)

Nestleder, valgt 2021-2023
Eli Tjåland Stokka (Sandnes Sparebank) 

Rankingfører, valgt 2023-2025
Wibeke Lende (Norconsult)

Terrengfordeler, valgt 2021-2023
Tor Sverre Skåra (Covent)

Materialforvalter, valgt 2022-2024
Ove Oaland (Equinor)

O-styret velges på årsmøte som avholdes årlig i midten av november. Alle velges for to år av gangen. For å sikre kontinuitet velges to av medlemmene det ene året og de tre andre det neste. Arbeidsoppgavene består bl.a. av å være bindeledd mellom de enkelte klubber/lag og Rogaland Bedriftsidrettskrets (RBIK). Styret er ansvarlig for den faglige og idrettslige kvalitet på alle o-løp i regi av RBIK. De viktigste oppgavene er i praksis: 

  1. Terminliste for sesongen.
  2. Kurs for nybegynnere og kurs i tidtaking (planlegging og koordinering). 
  3. Materiell som benyttes av arrangørene.
  4. Klargjøring av resultater og publisere disse på web.
  5. Rankinglister og sesongpremiering. 

Datateknisk komite (send e-post)
Inge Skretting (Cegal), valgt 2020–2022
Ommund Bakkevold (Lærerne), valgt 2020–2022
Geir Rune Seldal (Bouvet), valgt 2021–2023

Premiekomite  (send e-post)

Ubesatt, på valg 2022–2024
Wibeke Lende (Norconsult), valgt 2021–2023


Valgkomite

Jonas Bolstad Scheie (Klepp Kommune) valgt 2021–2023
Mariann Sveinsvoll,  (Sandnes Sparebank) 2022–2024

Medlemmene velges for to år av gangen, med valg av ett eller to medlemmer annet hvert år. O-styret er ansvarlig for innstilling av valgkomiteen.


For arrangører og oppmenn

Arrangørhåndbok

Her finner du Håndbok for arrangører og oppmenn i orientering i Sør-Rogaland. Vi henstiller om at alle som har slike roller gjør seg godt kjent med de relevante deler av håndboken.   

Annet av betydning for arrangører og oppmenn:

Norm for vanlige kart (ISOM 2017) - samt norsk oversettelse

Norm for sprintkart (ISSproM 2019-2)

Løperdatabase for nedlasting (ZIP-fil)

Mal for innbydelse (Word)

Utstyrsliste for o-hengeren

Tidtakingshåndbok

Veiledning til småtroll og mal for kart (Word)